מאניה דפרסיה ורישיון נהיגה

הפרעה דו קוטבית – אי התאמה אישיותית לנהיגה בטוחה

אי התאמה אישיותית לנהיגה בטוחה

הפרעה דו קוטבית, המוכרת יותר בשמה הקודם מאניה דפרסיה, היא הפרעה פסיכיאטרית המתאפיינת בשינויים חדים במצב הרוח ובאנרגיה. ההפרעה מאופיינת במעבר משני קצוות: מצד אחד תקופות של דיכאון קיצוני, מצב רוח ירוד, שינוי בתיאבון, פגיעה בשינה, היעדר אנרגיה, אובדן הנאה מהחיים, ייאוש וחוסר תקווה (לעיתים אף במחשבות אובדניות), ומצד שני בתקופות של מאניה, הבאה לידי ביטוי במצב רוח מרומם, עודף אנרגיה, תחושת גדלות ומסוגלות לבצע כל דבר (פעלתנות גופנית עודפת, פיזור כספים, תחושה של היעדר צורך בשינה וכיוצ”ב).

הגורמים להפרעה זו מרובים ונעוצים הן בגורמים פיזיולוגיים (הקשורים במבנה המוח) והן בגורמים חברתיים (שימוש בסמים ואלכוהול, חשיפה למתח רב, אירועים טראומתיים).

ואולם נכון להיום, הטיפול הקיים במחלה זו הינו אפקטיבי ויעיל והוא משלב טיפול תרופתי ופסיכולוגי. אנשים הלוקים בהפרעה זו לומדים לחיות עימה, לנהל את מחלתם ולנהל אורח חיים תקין ונורמטיבי לחלוטין.

אנשים הלוקים בהפרעה זו אשר מעוניינים בהוצאת רישיון או כאלה שהחזיקו בעברם ברישיון אשר נלקח מהם עקב מחלתם ומעוניינים לקבלו בשנית נדרשים לעמוד בבדיקות של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים וככל שעמדו בדרישות של המכון יקבלו את הרישיון.

יש לציין כי למרות שמדובר בהפרעה לא פשוטה, אשר על פניו מהווה סיכון גבוה לנהיגה, שכן השפעתם בשני מצבי הקיצון על הנהיגה הינה קריטית, הרי שבמקרים בהם נשמר איזון טיפולי ותרופתי לאורך זמן, הרי שיינתן הרישיון לנהיגה ברכב פרטי, בתנאי מעקב וביקורת.

בהקשר זה יש לציין את המקרה של ט’ אשר לוקה בהפרעה זו זה עשר שנים בעקבות אירוע טראומתי בעברה ובעקבות שימוש בסמים. ט’ אושפזה מספר רב של פעמים במצביים דכאוניים או מאניים. בעקבות זאת רישיונה נשלל ממנה, בעקבות המלצת המכון הרפואי לבטיחות בדרכים.

ואולם, במשך תקופה משמעותית , הקפידה ט’ על טיפול תרופתי ונפשי קבוע, מחלתה מאוזנת לחלוטין והיא מנהלת אורך חיים נורמטיבי ותקין. בעקבות זאת פנתה ט’ לקבלת רישיונה הפרטי חזרה ואולם המכון הרפואי דחה את בקשתה בציינו כי אין התאמה אישיותית לנהיגה בטוחה.

ט’ לא אמרה נואש, הגישה ערר לועדת ערר על החלטת המכון הרפואי לבטיחות בדרכיםוהתייצבה לועדת הערר בהיותה מיוצגת ע”י משרדינו וכן כאשר ברשותה חוות דעת פסיכיאטרית המעידה על הטיפול האפקטיבי אותו היא עוברת.

ועדת הערר קבלה את ערעורה והשיבה לה את הרישיון, בתנאי מעקב וביקורת.

משמעות הדבר הינה כי גם הלוקים בהפרעה קשה זו, יכולים לקבל רישיון נהיגה והדבר תלוי באפקטיביות הטיפול אותו הם עוברים, וייצוג משפטי הולם בפני וועדת הערר לענייני רישיונות נהיגה.

משרד עורכי דין תעבורה ומרב”ד שי גלעד ממוקם ברמת גן, ברח’ ז’בוטינסקי 33, מגדל התאומים 1, המצוי באחד מצירי התנועה הראשיים במדינת ישראל ונגיש מכל מקום בארץ. המשרד מטפל בתיקי תעבורה כולל עברות תעבורה על מהירות מופרזת, נהיגה בשיכרות, תאונות דרכים, פסילת המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, שלילה על נקודות וכל תיקי תעבורה הדורשים עורך-דין מתמחה בבתי משפט לתעבורה, בתל אביב, חיפה, ירושלים, באר שבע, נתניה, אשדוד, ובכל בתי המשפט בארץ. צור קשר עוד היום לקבלת מידע ויעוץ מקצועי 03-7169977