שיטת הניקוד- דורסת
בתקופה האחרונה קיבלו אלפי אנשים הודעות ממשרד הרישוי כי עליהם לבצע “אמצעי תיקון” בעקבות צבירת נקודות על פי שיטת הניקוד.
מדובר בזימון לקורסים המתחלקים בין קורסים בסיסיים בנהיגה נכונה לקורסים יעודיים בנהיגה נכונה וכן בזימון למשרד הרישוי לצורך פסילת רשיון הנהיגה לשלושה חודשים וחידוש הרישיון רק לאחר מבחן עיוני .
תקנות התעבורה קבעו “אמצעי תיקון” מדורגים על פי קצב צבירת הנקודות כדי שהנהגים לאחר ביצוע אותם אמצעי תיקון יתקנו את אופן נהיגתם וימנעו מאצעי התיקון המחמיר הבא בתור.
לכאורה , פעולה מבורכת של נקיטת אמצעים כנגד עברייני תנועה סידרתיים ואולם, אין מדובר בהליך שגרתי הקורא לנהגים לבצע את אמצעי התיקון עם צבירת הנקודות עקב עבירות שעברו לאחרונה , אלא לרוב בנהגים שעברו את העבירות לפני שנים רבות ורק עתה “נזכר ” בהם משרד התחבורה .
לעיתים מדובר בעבירות שנעברו בשנים 2003 עד 2007 שעניינם כבר נשכח מזמן.
ברוב המקרים טוען משרד התחבורה כי הוא שלח באותם שנים הודעות לאותם נהגים כי עליהם לבצע את אותם אמצעי תיקון אך אילו התעלמו מהודעות אילו ועתה הוא מחליט לקחת את העניינים לידיים ואף מאיים בהתליית הרשיון עד לביצוע אותם אמצעי תיקון.
נהגים רבים מצהירים כי מעולם לא קיבלו הודעות על הזמנתם לבצע את אותם קורסים ואם היו מקבלים, מייד היו מתייצבים לביצועם. משרד התחבורה מצידו מציג תרשומות מחשב לפיהן הוא שלח את אותן הודעות לנהגים בדואר רשום, אך אינו מסוגל להציג מעבר לכך כל ראייה שאכן דבר הדואר נשלח למענו ומה עלה בגורלו.
גם בדואר ישראל לא ניתן למצוא מענה לשאלה זו שכן דואר ישראל אינו מחזיק תיעוד לגבי משלוח דבר דואר רשום מעבר לשמונה עשר חודשים מיום משלוחו.
יתרה מכך: מאחר ותקופת צבירת הנקודות על פי שיטת הניקוד הינה שנתיים ויכולה להתארך במקרים מסויימים לארבע שנים, הרי כל עוד לא ביצע הנהג את אמצעי התיקון שחוייב בו, ממשיכה תקופת הצבירה להתארך עד אין קץ.
לאחרונה קיבלו נהגים רבים הודעה לפיה נצברו לחובתם יותר מ-36 נקודות ולפיכך רשיונם נשלל לשלושה חודשים וחידושו מותנה במעבר בהצלחה של מבחן עיוני. מתברר כי צבירת הנקודות משתרעת על פני שבע ושמונה שנים ( למרות שתקופת הצבירה המירבית אמורה להיות ארבע שנים בלבד).
ואם לא די בכך, מתברר כי על פי תקנות התעבורה , למשרד התחבורה סמכות להתלות רשיון למי שלא ביצע את אמצעי התיקון בתוך חצי שנה מיום שנשלחה לו ההודעה. למרות זאת , ולמרות שחלפו שנים רבות מאז נשלחו ההודעות על אמצעי התיקון, כך לגרסת משרד התחבורה , לא השתמש משרד התחבורה בסמכותו , לא התלה את אותם רשיונות ואף חידש את הרשיונות לאותם נהגים שרשיונם פג .
המהלך בו נוקט משרד התחבורה לאחרונה אינו הגיוני, אינו מידתי ואף אינו חוקי. לאחרונה הוגשו מספר עתירות מנהליות התוקפות את חוקיות פעולותיו אילו של משרד התחבורה.
(הכותב עו”ד שי גלעד הינו מומחה לתעבורה ומשמש כיו”ר וועדת התעבורה בלשכת עורכי הדין)
נשלל רישיונך בעבור נקודות, משרדנו יכול לעזור: 03-7169977
משרד עורכי דין תעבורה שי גלעד ממוקם ברמת גן ומייצג נאשמים בכל עיר ואזור בישראל מאילת ועד קרית שמונה. המשרד מייצג לקוחות בערים הגדולות תל אביב, חיפה, ירושלים, באר שבע, חדרה וסביבתם.
המשרד מטפל בתיקי תעבורה כולל עברות תעבורה על מהירות מופרזת, נהיגה בשיכרות, תאונות דרכים, פסילת המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, שלילה על נקודות וכל תיקי תעבורה הדורשים עורך-דין מתמחה בבתי משפט לתעבורה.